صفویان از زاویههای مختلف در تاریخ تحولات سیاسی ایران دارای اهمیت هستند. در میان همه موضوعات مربوط به تأسیس و تثبیت دولت صفوی، چرخش گفتمانی متأخر بر تشکیل این دولت در ایران اهمیت زیادی دارد. این چرخش گفتمانی به یکباره شکل نگرفت و مجموعهای از زمینهها و نیز اقدامات پادشاهان صفوی در صورتبندی و تثبیت گفتمان سیاسی و هویتی این حکومت نقش داشت. سؤال این مقاله این است که دولت صفوی برای تثبیت گفتمان خود کدام راهبردها را به کار بست؟ یافتههای تحقیق نشان میدهد صفویان برای استیلای گفتمان خود از دو چهره انضباطی(ماکروفیزیک) و نیز چهره خرد قدرت (میکروفیزیک) بهره گرفتند و به تدریج، قدرت دولت صفویان از ماهیت کاملاً سخت و مادی فاصله گرفته و جنبه فرهنگی، معنوی و نرم بیشتر مورد توجه آنان قرار گرفت. از میان شاهان صفوی، شاه اسماعیل را باید نماینده چهره سخت قدرت و شاهطهماسب را باید مبدع استفاده از چهره نرم قدرت برای تثبیت گفتمان سیاسی صفویه دانست. روش این پژوهش تحلیل گفتمان است.
From different perspective, the Safavid dynasty seems to have held an important position in the history of political developments in Iran. Among all the factors contributing to the establishment and consolidation of the Safavid government, the modern concept of discourse shift has great significance. This discourse shift, however, did not take place overnight; rather, a number of background factors as well as some measures taken by the Safavid kings helped the formation and consolidation of this political and identity discourse of the Safavid government. Using a discourse analysis method, the present study thus investigated the strategies the Safavid government adopted to stabilize and institutionalize its discourse. To make their discourse dominant, the research findings revealed, the Safavids took advantage of both a disciplinary face (macrophysics) as well as the micro face of power (microphysics). They gradually chose to stay away from the hard and material power and assumed cultural, spiritual, and soft hegemony. It was also found that among the Safavid kings, Shah Isma’il represented the hard face of power and Shah Tahmaseb was credited with being the first to use the soft face of power for the stabilization of the Safavid political discourse.