@article { author = {Ahmadvand, fatemeh and Ashtari Tafreshi, Alireza and Aghamohammadi, Somayye and Siyanati, Hassan}, title = {The Position of the Concept of Just War in Saladin`s Military Conduct}, journal = {Historical Study of War}, volume = {3}, number = {3}, pages = {1-22}, year = {2019}, publisher = {Iranian History Association in collaboration with Arak University}, issn = {2588-7033}, eissn = {2588-6347}, doi = {}, abstract = {The twenty-two years of Saladin's rule, who is the founder of Ayyubid dynasty and the first sultan of Egypt and the Levant, witnessed tens of his battles against the Crusaders. Some of his battles happened against Muslim emirs in Egypt, the Levant, and Northern Iraq. The present paper, drawing on just war theory, aims to explore the findings of its historical study of the Islamic sources and some Christian research in order to provide an answer to the question of to what extent Saladin's military conduct and policies are compatible with the principles of just war. The results of this descriptive-analytical study indicate that Saladin's military conduct is more in line with the realistic theory of war rather than with the concept and principles of just war theory because while the latter consider just war a legal war to achieve peace by avoiding cruel treatment of civilians, prisoners, and the aggressed environments, Saladin has fought wars with the aim of attaining more dominance, accompanied by revenge and unconventional invasions destructive for the civilians. Therefore, in spite of his observance of ethical rules in many wars, cruelty and seeking power is observed in his other wars.    }, keywords = {Saladin,Just War,crusaders}, title_fa = {جایگاه مفهوم جنگ عادلانه در سیره نظامی صلاح الدین ایوبی}, abstract_fa = {دوران بیست و دو ساله (567ـ589 ق) سلطنت صلاح­ الدین ایوبی، بنیانگذار ایوبیان مصر و شام، با ده­ها نبرد با صلیبیان همراه بود. افزون بر آن، نبردهای وی با امیران مسلمان در مصر، شام و شمال عراق نیز جریان داشت. این مقاله بر آن است تا حاصل پژوهش تاریخی خود در منابع اسلامی و برخی پژوهش­های مسیحیان را که از روشی توصیفی­ـ تحلیلی فراهم آمده است، با رهیافت معرفی شده از نظریه جنگ عادلانه بکاود تا به این پرسش پاسخ دهد که رفتار و سیاست­های نظامی این چهره تاریخی تا چه حدّ با اصول جنگ عادلانه قابل تطبیق است؟ دستاورد این پژوهش نشان از آن دارد که رفتار نظامی صلاح­الدین بیش­تر با نظریه واقع­گرایانه جنگ تطبیق دارد تا با مفهوم و اصول نظریه جنگ عادلانه؛ زیرا در حالی که اصول جنگ عادلانه را جنگی قانونمند برای رسیدن به صلح و با اجتناب از رفتار خشونت­بار با غیر نظامیان، اسیران و فضاهای محیطی مورد تهاجم می­دانند، در کارنامه صلاح­الدین، جنگ­هایی برای رسیدن به سلطه بیش­تر، همراه با انتقام­جویی و تهاجم­های نامتعارف آسیب­زا برای غیر نظامیان دیده می­شود؛ لذا به رغم رفتارهای سلطان ایوبی در رعایت موازین اخلاقی در بسیاری جنگ­ها، خشونت و قدرت­طلبی در موارد متعددی از دیگر جنگ­های وی دیده می­شود.    }, keywords_fa = {صلاح­ الدین,جنگ عادلانه,صلیبیان}, url = {https://hsow.journal.araku.ac.ir/article_37095.html}, eprint = {https://hsow.journal.araku.ac.ir/article_37095_ae006eeadeabab77bbd157bb1f2f7a94.pdf} }