The aim of military training in the Qajar period (1794-1925) was to change the military and to provide new knowledge. This training took place both in practical and, with the opening of Dār-al-Fonūn in 1852, in theoretical aspects. The present study aimed to understand to what extent this training brought about the military development in the Qajar era. It used a statistical and descriptive-analytical method to answer the question that how the theoretical and practical training of the military influenced the growth of military knowledge and the position of the military in the Qajar period. The findings indicate that the Qajar system was subject to practical and theoretical training for more than 130 years, but the methods of recruiting and holding military posts were not based on the educational system. The highest recruitment of foreign teachers was in the military field, with a frequency of 26.26%. Of the 104 students who entered the artillery and Dār-al-Fonūn infantry, none achieved an important position in the system, and most graduates of both fields were attracted to executive jobs, particularly as operators of electrical telegraphs, with a frequency of 34.34 percent. Above all, among them, only 3% (2.88 %) reached Dār-al-Fonūn's infantry rank.
آدمیت، فریدون (1362). امیرکبیر و ایران. چاپ هفتم. تهران: انتشارات خوارزمی.
آقازاده، جعفر (1397). «تحلیلی بر نقش سرگور اوزلی در پایان دوره اول جنگهای ایران و روسیه». مطالعات تاریخی جنگ، سال دوم، ش دوم پیاپی 4، تابستان، صص: 28ـ1.
احتشامالسلطنه (1367). خاطرات احتشامالسلطنه. به کوشش و تحشیه سید محمدمهدی موسوی، چاپ دوم، تهران: زوار.
اعتمادالسلطنه، محمد حسنخان (1367الف). مرآتالبلدان، به کوشش عبدالحسین نوایی و میرهاشم محدث، ج 2 و 3، تهران: دانشگاه تهران.
_________________ (1367ب). تاریخ منتظم ناصری، ج3، تصحیح محمد اسماعیل رضوانی، تهران: دنیای کتاب.
_________________ (1362)، المآثر و آثار؛ چهل سال تاریخ ایران، به تصحیح ایرج افشار، تهران: اساطیر.
_________________ (1350). روزنامه خاطرات اعتمادالسلطنه، مقدمه و فهارس از ایرج افشار، چاپ دوم. تهران: امیرکبیر
اقبال آشتیانی، عباس (1355). میرزا تقی خان امیرکبیر، به کوشش ایرج افشار، چاپ دوم، تهران: انتشارات توس.
پولاک، یاکوب ادوارد (1368). سفرنامه پولاک؛ ایران و ایرانیان، ترجمه کیکاووس جهانداری، تهران: خوارزمی.
تاریخ ارتش نوین ایران (بی تا). ج 1، تهران: چاپخانه ارتش.
جونز، سرهارفورد (1386). خاطرات سرهارفورد جونز؛ روزنامه سفر خاطرات هیأت اعزامی انگلستان به ایران، ترجمه مانی صالحی علامه، تهران: ثالث.
حائری، عبدالهادی (1380). نخستین رویاروئیهای اندیشهگران ایران با دو رویه تمدن بورژوازی غرب، چاپ چهارم، تهران: انتشارات امیرکبیر.
خاوری شیرازی، میرزا فضلالله (1380). تاریخ ذوالقرنین، تصحیح و تحقیق ناصر افشارفر، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
خورموجی، محمدجعفر (1344). حقایقالاخبار ناصری، به کوشش حسین خدیوجم، تهران: زوار.
دروویل، گاسپار (1365). سفر در ایران، ترجمه منوچهر اعتمادمقدم، تهران: شباویز.
سایکس، سرپرسی مالزورث(1389). تاریخ ایران، ترجمه محمدتقی فخر داعی گیلانی، ج2، چاپ هشتم، تهران: دنیای کتاب.
Sehhat Manesh, R. (2019). The Effect of Theoretical and Practical Training on the Growth of Military Knowledge and the Status of Militaries in Iran during the Qajar Period. Historical Study of War, 3(2), 97-128.
MLA
Reza Sehhat Manesh. "The Effect of Theoretical and Practical Training on the Growth of Military Knowledge and the Status of Militaries in Iran during the Qajar Period". Historical Study of War, 3, 2, 2019, 97-128.
HARVARD
Sehhat Manesh, R. (2019). 'The Effect of Theoretical and Practical Training on the Growth of Military Knowledge and the Status of Militaries in Iran during the Qajar Period', Historical Study of War, 3(2), pp. 97-128.
VANCOUVER
Sehhat Manesh, R. The Effect of Theoretical and Practical Training on the Growth of Military Knowledge and the Status of Militaries in Iran during the Qajar Period. Historical Study of War, 2019; 3(2): 97-128.