1
Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran
2
Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran
3
ferdowsi univercity
Abstract
The twenty-two years of Saladin's rule, who is the founder of Ayyubid dynasty and the first sultan of Egypt and the Levant, witnessed tens of his battles against the Crusaders. Some of his battles happened against Muslim emirs in Egypt, the Levant, and Northern Iraq. The present paper, drawing on just war theory, aims to explore the findings of its historical study of the Islamic sources and some Christian research in order to provide an answer to the question of to what extent Saladin's military conduct and policies are compatible with the principles of just war. The results of this descriptive-analytical study indicate that Saladin's military conduct is more in line with the realistic theory of war rather than with the concept and principles of just war theory because while the latter consider just war a legal war to achieve peace by avoiding cruel treatment of civilians, prisoners, and the aggressed environments, Saladin has fought wars with the aim of attaining more dominance, accompanied by revenge and unconventional invasions destructive for the civilians. Therefore, in spite of his observance of ethical rules in many wars, cruelty and seeking power is observed in his other wars.
ابن اثیر، عزالدین علی بن ابی الکرام (1965). الکامل فی التاریخ، جلد12، بیروت: دار صادرـ دار بیروت.
ابن بطوطه، محمد بن عبدالله (1417). رحلة ابن بطوطه: تحفة النَظّار فی غَرائب الأمصار و عجائب الأسفار، محقق عبدالهادی تازی، رباط: مطبوعة الأکادمیة المملکة المغربیة.
ابن جبیر، محمد بن احمد (1370). سفرنامه ابن جبیر، مترجم پرویز اتابکی، مشهد: آستان قدس رضوی.
ابن خلدون (1384). العبر: تاریخ ابن خلدون، ترجمه عبدالحمید آیتی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ابن شدّاد، محمد بن علی بن ابراهیم (1991). الأعلاق الخطیرة فی ذکر أمراء الشام و الجزیرة، تحقیق یحیی زکریا، دمشق: وزارة الثقافیة.
ابن عماد حنبلی، ابی الفلاح عبدالحی (بیتا). شذرات الذهب فی أخبار من ذهب، بیروت: دار الکتب العلمیة.
ابن واصل، محمد بن سالم (1383). تاریخ ایوبیان (مُفرج الکُروب فی أخبار بنی ایوب)، مترجم پرویز اتابکی، تهران: بیجا.
ابوشامه، عبدالرحمان بن اسماعیل (2002). الروضتین فی اخبار النوریه و الصلاحیه، بیروت: دارالمکتب العلمیة.
اشتری تفرشی، علیرضا؛ بادکوبه هزاوه، احمد (1389). «سیاستهای مذهبی وزیران سنی فاطمیان: انگیزهها، اهداف و راهبردها»، پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی، سال 43، شماره 1.
بهاءالدین بن شداد، یوسف بن رافع بن تمیم بن عتبة الأسدی الموصلی (1964). النوادر السلطانیه و المحاسن الیوسفیه او سیره صلاح الدین، تحقیق الدکتور جمال الدین الشیال، قاهره: مکتبة الخانجی.
تتوى، احمد و قزوینی، آصفخان (1382). تاریخ اَلفی، تصحیح غلامرضا طباطباییمجد، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
Ahmadvand, F., Ashtari Tafreshi, A., Aghamohammadi, S., & Siyanati, H. (2019). The Position of the Concept of Just War in Saladin`s Military Conduct. Historical Study of War, 3(3), 1-22.
MLA
fatemeh Ahmadvand; Alireza Ashtari Tafreshi; Somayye Aghamohammadi; Hassan Siyanati. "The Position of the Concept of Just War in Saladin`s Military Conduct". Historical Study of War, 3, 3, 2019, 1-22.
HARVARD
Ahmadvand, F., Ashtari Tafreshi, A., Aghamohammadi, S., Siyanati, H. (2019). 'The Position of the Concept of Just War in Saladin`s Military Conduct', Historical Study of War, 3(3), pp. 1-22.
VANCOUVER
Ahmadvand, F., Ashtari Tafreshi, A., Aghamohammadi, S., Siyanati, H. The Position of the Concept of Just War in Saladin`s Military Conduct. Historical Study of War, 2019; 3(3): 1-22.